"keutamaan doa"

"dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu mengenai aku maka beritahu kepada mereka): sesungguhnya aku (ALLAH) sentiasa hampir kepada mereka, aku perkenankan permohonan orang yang berdoa kepadaku. maka hendaklah mereka menyahut seruanku(dengan mematuhi perintahku) dan hendaklah mereka beriman kepadaku supaya mereka menjadi baik serta betul." (surah GHAFIR:60)

Friday 7 March 2014

PENCERAHAN MENGENAI LESBIAN, GAY,, BISEKSUAL DAN TRANSEKSUAL DALAM ISLAM

Bila sudah menjengah ke tahun 2012, banyak sangat isu dalam Negara mencanai di  pengetahuan masyarakat Malaysia. Dari isu skandal liwat Anwar Ibrahim, Saiful skandal projek lembu NFC, skandal Melayu masuk DAP, isu pinjam duit PTPTN hinggalah isu undi Bersih 3.0. Tetapi, dalam kebisingan  isu-isu tersebut yang mengicau di twitter, facebook malah di media perdana mahupun media altenatif, timbul isu kesenyapan yang mungkin memberi bahana kesan buruk pada masyarakat akan dating iaitu “LGBT”.
LGBT adalah Lesbian, Gay, Biseksual, Transgander. Dan kumpulan ini telah pun membentuk satu badan bebas (NGO) di luar Negara untuk membantu dan memperjuangkan kumpulan yang mengalami kecelaruan jantina ini. Akan tetapi, bantuan dan memperjuangkan yang bagaimana mereka perlukan?. Dengan cara memperjuangkan hak-hak mereka untuk bebas bersuara, hak-hak untuk berkomuniti, dan hak-hak mereka untuk bernaluri dalam masyarakat.
Apabila bercakap dari sudut konteks Negara, difahamkan LGBT ini sudah menular dalam masyarakat melalui satu gerakkan tersusun rapi yang dirancang oleh pemimpin-pemimpin elit mahupun politik. Terang lagi bersuluh yang menyokong seksualiti merdeka antara bersuara lantang memperjuangkan hak asasi kumpulan celaru identiti, dan bukannya mewakili asasi manusia. Dan lebih parah lagi apabila majlis peguam turut meminta kerajaan Malaysia agar menyokong usul bagi membenarkan ahli-ahli LGBT ini diiktiraf dan diberi ruang dalam masyarakat seperti apa yang berlaku di Eropah.

PERBEZAAN ANTARA PENGKID, TOMBOY DAN LESBIAN

 Tomboy,pengkid dan lesbian membawa makna berbeza kepada masyarakat walaupun hakikatnya mereka cenderung melakukan gejala yang sama, malah kelompok ini adalah jantina ketiga yang cuba menonjolkan identity gender yang berlawanan daripada biologi,moral dan social kehidupan manusia.

PENGKID

Pengkid mempunyai gender semulajadi seperti wanita dan tidak menukarkan bentuk semulajadi iaitu berbeza dengan golongan maknyah dan pondan yang menukar jantina. Pengkid mempunyai ciri-ciri yang ada pada seorang tomboy tetapi mereka lebih gemar meluangkan masa bersama dengan teman wanita dan mempunyai hawa nafsu untuk melakukan hubungan seksual yang terlarang

2.      TOMBOY

Tomboy adalah gender nautral yang beerti wanita berpewartakan lelaki tetapi bukan pengkid atau lesbian. Dia lebih kepada bersifat feminine. Contohnya memakai bengkung di dada kerana golongan ini membenci badan yang berkaitan dengan wanita, memakai pakaian longgar dan berambut pendek.

3.      LESBIAN

Lesbian pula tidak semestinya kelihatan seperti lelaki tetapi mempunyai nafsu terhadap wanita lain yang tidak diketahuioleh sesiapa pun. Mereka menerima diri mereka sebagai wanita, tidak seperti pengkid, malah menyukai bentuk tubuh wanita. Dalam hubungan seksual lesbian, salah seoang pasangan memainkan peranan yang dominan manakala seorang lagi bersifat pasif.


PERBEZAAN ORIENTALIS DAN ISLAM

Menurut pandangan barat LGBT merupakan bbagian dari hak asasi manusia yang harus dilindugi. Dukungan kaum liberal terhadap pelaku LGBT tidak hanya berupa wacana namun direalisasikan dengan mendirikan organisasi persatuan, forum-forum seminar dan pembentukan yayasan dana internasional. Bahkan beberapa Negara telah melegalkan dan memfasilitasi perkahwinan sesama jenis. Perlindungan hak asasi perlaku LGBT iaitu Global Equality Fund yang diluncurkan pada disember 2011 oleh menteri luar negeri AS Hillary Rodham Clinton.lembaga ini mencangkup upaya keadilan,advokasi, perlindungan dan dialog untuk menjamin perlaku LGBT hidup bebas tampa diskriminasi.
            Sementara itu, islam menghendaki pernikahan antara lawan sejenis, lelaki dan perempuan, tidak semata untuk memuaskan hasrat biologis namun ikatan sucu untuk mencipta ketenangan hidup dengan membentuk keluarga sakinah dan mengembangkan keturunan umat manusia.
            Perkahwinan sesama jenis tidak perah mengahsilkann keturunan dan mengancam kerosakan generasi manusia. Perkahwinan sesama jenis semata-mata untuk menyalurkan kepuasan nafsu haiwan.

LGBT DIKALANGAN PELAJAR

Sama ada sedar atau tidak, kecelaruan identiti ini boleh mengundang kepada perlakuan jenayah, dan apabila telah berlaku jenayah maka  si pelaku tersebut perlu dihukum di muka pengadilan. Sebagai pemerhati sampel kes boleh didapati dalam semua berita jenayah atau berita laporan mahkamah di akhbar-akhbar tempatan. Malah ‘google’ di internet. Kes guru meliwat pelajar, bukan satu kes tapi  banyak kes yang berlaku di sekolah-sekolah Malaysia. Itu baru kes yang terjadi disebabkan laporan polis yang  dibuat keatas mangsa, tetapi tidak dilaporkan oleh mangsa?
Senario ini bukan sahaja berlaku di peringkat sekolah biasa. Maklum balas daripada sumber rakyat sebagai pemerhati, sekolah asrama tahfiz agama juga turut terkena tempiasnya. Murid sesama murid melempiaskan nafsu songsang. Terkejut apabila perlakuan itu berlaku di institut agama. Pernahkah kita terfikir bagaimana kehidupan banduan bernaluri manusia normal, yang meringkuk lebih 10 tahun lamanya dalam penjara. Berdasarkan pengaaman temubual seorang banduan 4 tahun lalu, katanya jalan terakhir adalah dengan memilih sahaja muka-muka jambu atau ‘freshie’ untuk dijadikan santapan nafsu.
Malah di ibu kota juga di kelab malam yang turut dihadiri oleh golongan yang bercelaru ini sehinggalah ia dikenali sebagai ‘kelab Gay’!. Pihak berkuasa perlu menentang perlakuan jijik dan tidak bermoral ini. Apatah lagi gerakkan tersusun LGBT sudah berjalan dengan rapi kini, dan kita wajib untuk mengutuk dan menyekat kemaraannnya. Sudah pasti kita tidak mahu ada diantara ahli kita mempunyai sifat LGBT. Jika adapun usaha dan bantu merawat dan memulihkan supaya jadi tidak bercelaru.

HUKUMAN BAGI PERLAKU HOMOSEKS, INCEST DAN MENJIMAK HAIWAN.

Sesuai dengan tuntutan Allah dan Rasulullah dalam Al-Quran dan Sunnah, homosex adalah perbuatan hina dan perlangaran berat yang merosakkan hakikat sebagai makhluk Allah yang paling mulia. Semasa zaman Nabi Luth kaum homoseks terus mendapat siksaan dibalik buminya dan dihujani batu panas dari langit. Selain zina dan pemerkosaan, perlangaran seksual menurut islam termasuk LGBT, incest( persetubuhan sesame muhrim) dan menjimak binatang. Hukuman bagi perlaku semua perlangaran seksual tersebut adalah hukuman mati.
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ وَجَدْتُمُوهُ يَعْمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ، فَاقْتُلُوا الْفَاعِلَ وَالْمَفْعُولَ بِهِ»                                   

Dari Ibnu Abbas, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: “barangsiapa menjumpai kalian orang yang melakukan perbuatan kaum luth, maka bunuhlah orang yang mengerjakan dan orang dikerjai,”( Hadist Ibnu Majah No.2561 Kitabul Hudud)

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ وَقَعَ عَلَى ذَاتِ مَحْرَمٍ فَاقْتُلُوهُ، وَمَنْ وَقَعَ عَلَى بَهِيمَةٍ فَاقْتُلُوهُ، وَاقْتُلُوا الْبَهِيمَةَ»

Ibnu Abbas meriwayatkan: “barangsiapa menjimak muhrimnya maka bunuhlah, dan barang siapa menjimak haiwan maka bunuhlah perlaku dan binatang yang dijimak”.( Hadist Inbu Majah No 2564 Kitabul Hudud).
            Penyimpangan seksual homoseks telah ada sejak zaman Nabi Luth. Kaum homoseks pada zaman Nabi Luth boleh dilihat dalam Al- Quran : Surah An- Naml Ayat 54-55.
وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنْتُمْ تُبْصِرُونَ (54)
Dan (ingatlah kisah) Luth, ketika dia berkata kepada kaumnya: “Mengapa kamu mengerjakan perbuatan hina itu dan kalian memamerkannya?”

أَئِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ (55)
“Mengapa kamu mendatangi laki-laki dengan nafsu(mu), bukan (mendatangi) wanita? Sebenarnya kalian adalah kaum yang bodoh”. Surah An-Naml Ayat 55.

أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ (165)
“Mengapa kamu mendatangi (menyukai) jenis lelaki di antara manusia,”( ash- syua’raa’ ayat 165)

HOMOSEKSUAL MENURUT AL-QURAN
          Perhubungan sejenis adalah hubungan badan yang dilakukan antara sesama jenis jantina. Perkara ini jelas dilarang oleh tuhan berdasarkan dalil dalam al-quran. Namun kebanyakkan manusia tidak memahami larangan ini dan kemudian mengeluarkan pendapat-pendapat yang memberi kesan besar kepada masyarakat. Perkataan liwat biasanya dikaitkan dengan perbuatan memasukkan kemaluan lelaki ke dubur seseorang dan didalam islam dilarang sama sekali. Namun apakah kita mengkaji sejarah bagaimana larangan ini terhasil?.
            Mari kita kaji kitab al-quran bagi mendapatkan kebenaran dan apakah larangan ini terdapat dalam al-quran. Sejarah mengenai homoseksual ini dikisahkan di zaman nabi Luth dan tuhan menghantar malaikat menghapuskan manusia-manusia yang melakukkan hubungan ini.
            Dan ketika Luth berkata pada kaumnya: “Sesungguhnya kamu benar-benar mengerjakan perbuatan yang amat keji yang belum pernah dikerjakan oleh seseorang pun dari umat-umat sebelum kamu”.(38) Al-Ankabut.
            Mengapa kamu mendatagi jenis lelaki antara manusia, (165) dan “kamu tinggalkan isteri-isteri yang dijadikan oleh tuhanmu untukmu bahkan kamu adalah orang-orang yang melampaui batas”. (166) mereka menjawab: Hai Luth, “sesungguhnya jika kamu tidak berhenti, benar-benar kamu termasuk orang-orang yang diusir”. (167): Luth berkata “Sesungguhnya aku sangat benci dengan perbuatanmu”. (168) Al-Syu‘ara.
            Dan tatkala datang utusan-utusan kami itu kepada Luth, dia merasa susah dan merasa sempit dadanya kerana kedatagan mereka, dan dia berkata: “ini adalah hari yang amat sulit”. (77) Dan datanglah kepadanya kaumnya dengan bergegas-gegas. Dan sejak dahulu mereka selalu melakukan perbuatan-perbuatan yang keji, Luth berkata: “Hai kaumku, inilah puteri-puteriku mereka lebih suci bagimu, maka bertakwalah kepada Allah dan janganlah kamu mencemarkanku pada tetamuku ini. Tidak adakah di antaramu yang berakal?”(78) Mereka menjawab: “sesungguhnya kamu telah tahu kami tidak mempunyai keinginan terhadap puteri-puterimu, dan sesungguhnya kamu tentu mengatahui apa yang sebenarnya kami inginkan”. (79) Hud.

            Dan datanglah penduduk Madinah dengan gembira datangnya tetamu-tetamu itu. (67) Luth berkata: “Sesungguhnya mereka adalah tetamu, maka janganlah kamu memberi malu, (68) dan bertakwalah kepada Allah s.w.t dan janglah kamu membuat aku terhina”. (69) Mereka berkata: “ Dan bukankah kami telah melarangmu dari manusia?”. (71) Al-Hujurat.


FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI GEJALA LESBIAN

1)Faktor Genetik
Faktor genetik kadang kala mempengaruhi gejala lesbian dan homoseksual. Naluri suka keada jantina yang sama dikata wujud dalam diri individu. Ini menyebabkan mereka mencari pasangan dari kalangaan yang sama. Namun bergitu alam sekeliling memeainkan peranan yang penting bagi membolehkan perwarisan berkembang sama ada diperingkat optimum atau sebaliknya.

2)Pengaruh Rakan Sebaya.
Apabila berada di kumpulan yang mengamalkan cinta sejenis. Individu itu secara tidak langsung terpengaruh dengan tingkah laku mereka. Kadangkla ia dijadikan syarat untuk menyertai kumpulan tersebut.

3)Tragedi Hitam
Sejarah hitam yang pernah dilalui oleh individu seperti pernah diperkosa juga dapat memengaruhi gejala lesbian ini. Akibat perit menanggung penderitaan, maka mereka menjadi pendendam dan anti lelaki. Apbila perasaan itu wujud kecenderungan menjalinkan cinta kaum sejenis adalah tinggi.

COMANGGO
Menurut Macdonald dalam Crooks & Baur (2005), individu biseksual adalah individu yang dapat terlibat dan menikmati aktiviti seksual dengan kedua jenis kelamin, iaitu jenis kelamin yang sama jenis dan jenis kelamin yang berbeza. Kebanyakan biseksual tidak tertarik kepada wanita dan lelaki sama sahaja dan terkadang berpindah-pindah rasa minatnya itu. Adakalanya pada saat ini ia tertarik kepada wanita tetapi seminggu kemudian dia tertarik kepada lelaki. Namun, ada pula beberapa biseksual yang berada dalam situasi statik, ertinya, sepanjang waktu dia mengalami ketarikan kepada wanita dan lelaki sama besarnya. Di dalam sekala 0-6 orientasi seksual yang dibuat oleh Alfred C. Kinsey, biseksual umumnya berada di skala 1-5 secara stabil. Ertinya, biseksual tidak memiliki ketertarikan secara eksklusif kepada salah satu jenis kelamin sahaja. Dalam Crooks & Baur (2005), biseksual dapat dibahagi ke beberapa kategori,antara lain: real orientation, transitory orientation, transitional orientation dan homosexual denial.
Pada real orientation,individu biseksual memiliki ketertarikan pada wanita dan lelaki sejak awl kehidupannya dan berlanjutan hingga usia dewasa. Pada orientasi ini, individu mungkin sahaja terlibat secara aktif dalam hubungan seksual lebih daripada satu pasangan atau mungkin juga tidak dan akan selalu sifat ketertarikan terhadap kedua jenis kelamin secara terus menerus.

TUNTUTAN BERTENTANGAN PERLEMBAGAAN, MENYIMPANG DARIPADA NALURI MANUSIA
Pencapaian Malaysia bagi menentukan semua warganya dapat menikmati hak ekonomi, social dan kebudayaan serta rancanggan membasmi kemiskinan dan menyediakan khitnat kesihatan, selain mendapat pendidikan dipuji pada suatu persidangan hak asasi antarabangsa minggu lalu.
Kedudukan hak asasi manusia dalan Negara itu dibentangkan Malaysia pada persidangan sesi kedua semakan berkala (UPR) di pejabat pertubuhan bangsa-bangsa bersatu (PBB) di gevena 24 oktober lalu. Berikutan itu banyak Negara ahlu mengalu-alukankan kedudukan dan usaha Malaysia itu.
Malaysia juga mendapat mendapat komen positif daripada kerajaan memansuhkan beberapa undang-undang penahanan pencegahan termasuk akta keselamatan dalam negeri (ISA) dan ordain darurat (Ketenteraman awam dan pencegahan jenayah (EO). Bagaimanapun beberapa negeri ahli juga juga menyuarakan kebimbingan terhadap pindaan kepada akta pencegahan jenayah(PCA) kononnya ia mundur dan tidak selaras dengan prinsip hak asasi manusia bagi Malaysia hasil daripada semakan UPR itu dijangka doterbitkan hari ini.
Mereka yang menyuarakan kebimbangan terhadap pindaan PCA itu seolah-olah lebih mementingkan hak orang yang mahu melakukan jenayah daripada mangsa. Maka itulah juga dalam sesuatu kes jenayah di mahkamah misalnya, persepsi ramai ialah hak yang dituduh lebih dipentingkan berbanding memberi pertimbangan terhadap mangsa atau keluarga mangsa.

TUNTUTAN BERTENTANGAN PERLEMBAGAAN
Apakah yang dituduh sahaja yang perlu dijamin tetapi hak masyarakat atauu mangsa atau keluarga mangsa diabaukan? Inilah masalahnya apabila melihat hak asasi sejagat yang dilaungkan serta mahu dipertahnkan kelompok hak asasi manusia tertentu padahal ada antaranya jauh menyimpang daripada naluri manusia dan kehendak agama. Apakah hak ini yang mahu dipertahankan dan dipromosikan? Mereka memberi ganjaran hak individu, hatta hak penjenayah lebih penting daripada hak kumpulan dan masyarakat. Dalam pada itu adapula pakatan 54 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) negara ini yang digelar COMANGO menyampaikan tuntutan terhadap beberapa perkara yang mahu dipertimbangkan UPR mengenai Malaysia.
Jelas beberapa tuntutannya bukan saja menyimpang saripada perkara yang sudah termaktub dalam perlembagaan Negara tetapi juga menyimpang daripada naluri kebiasaan manusia. Antara tuntutannya ialah mahu Malaysia menandatangani ‘International Covenant On Civil And Political Rights’ termasuk hak kebebasan beragama secara meluas. Ini bermakna pertubuhan itu mahu mewujudkan hak kebebasan untuk memilih agama termasuk hak seseoranguntuk menukar agama yang dianutinya.

PENGAJARAN UMAT TERDAHULU
Persoalanya apakah tuntutan ini tidak boleh menggugat kedudukan agama islam sebagai agama rasmi negara yang mana usaha untuk memurtadkan orang islam ditegah. diketahui, walaupun peruntukan demikian wujud, ada usaha pihak tertentu gereja kristian mahu mengkristiankan orang islam dan melayu. sekiranya desakan mereka itu diterima usaha mengkristiankan orang islam tentunya akan dipermudahkan.
COMANGO juga mahu malaysia mendukung International Convent On The Elimination Of All Form Of Racial Discrimination(ICERD) yang memberi aplikasi terhadap kedudukan hak orang melayu seperti yang dijamin oleh perlembagaan persekutuan. ini juga bermakna mereka mahu kontrak sosial yang sudah dipersetujui menjelang negala mencapai kegmerdekaan pada 1957 dinyahkan sahaja. Sekiranya hak melayu ingin digugat, apakah orang melayu tidak pula boleh menpersoal kedudukan bahasa dan sekolah sukuan? Ini tentunya akn menimbulkan keadaan yang tidak stabil dan pertelingkahan antara kaum dalam Negara. Apakah ini yang NGO itu mahu perjuangkan?lebih teruk lagi ialah tuntutan meraka mahu Negara mengiktiraf hak seksual dan pengenalan gender(SOGI) mencakupi hak hubungan sejenis atau lebih dukenali sebagai LGBT( lesbian,gay,biseksual dan transeksual). Apakah merekka ini mahu kerajaan mengiktiraf perkahwinan sejenis seperti yang dibenarkan dan diiktiraf oleh beberapa Negara barat?
Apakah mereka tidak insaf terhadap laknat tuhan terhadap perlaku songsang yang menyimpang daripada naluri semula jadi manusia seperti yang berlaku pada umat Nabi Luth di Sadom dan Gamorrah? Inalah yang harus menjadi renungan rakyat yang cintakan keharmonian dan kestabilan dalam Negara apabila menimbang tuntutan pelbagai hak asasi yang terlalu hak individu sehingga mengabaikan hak kumpulan masyarakat.

KESIMPULAN
            Kisah tentang nabi Luth ini berlaku di Madinah yang di diami penduduk Arab. Penduduk Arab adalah bangsa pertama yang melakukan perbuatan sejenis didunia. Mereka adalah bangsa yang jahat dan didalam al-quran menyatakan bahawa mereka adalah bangsa munafiq yang kuat menipu. Perbuatan sejenis antara lelaki ini dilakukan secara terang-terangan dan nabi Luth berusaha untuk melarang mereka dari melakukan perbuatan yang keji ini. Nabi Luth malah menawarkan anak perempuannya kepada mereka. Perhatikan fakta ini, hubungan antara lelaki dan wanita melalui dubur tidak salah kerana ia adalah perhubungan berlainan jenis jantina.
            Manusia keliru dengan fakta ini dan didalam al-quran, perbutan keji iaitu melakukan perhubungan sejenis  dalam bahasa arab disebut  fashahata  yang bermaksud keji. Di dalam al-quran tidak terdapat perkataan liwat, jadi dari mana datangnya perkataan ini? Inilah penipuan bangsa Arab apabila mereka meletakkan baris dan tanda pada al-quran. Nama nabi Luth yang betul sebenarnya menurut al-quran ialah Lawatho, jadi bila dibariskan jadi Luth. Maka perkataan liwat ini sebenarnya adalah daripada nama nabi Luth. Bangsa Arab mencipta perkataan ini bermaksud untuk menghina nabi dan menulis hadith-hadith melarang perhubungan suami isteri melalui dubur.
Motivasi seksual mempunyai fungsi penting bagi kehodupan manusia dan haiwan. Motivasi  ini ditandai oleh adanya ketertarikan  dengan berlawanan jenis, yakni dan perempuan yang menunjukkan bahawa antara keduanya saling memerlukan antara satu sama lain. Keranna daya tarikan inilah, kedua jenis berlainan ini berbentuk suatu keluarga dan kemudahan melahirkan keturunan untuk kelangsungannya.
Motivasi seksual inilah yang kemudian sebagai sebagai motivasi yang menjadikan manusia dan haiwan dapat mempertahankan keaslian jenisnya. Al-quran mengisyaratan fungsi seksual ini sebagai kelangsungna sejenis atau keturunanya. Firman Allah swt yang bermaksud: “allah menjadikan isteri-isteri daripada jenis kamusendiri dan menjadiakan bagimu daripada isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu.”


No comments:

Post a Comment