Bila sudah menjengah ke tahun 2012, banyak sangat isu dalam Negara
mencanai di pengetahuan masyarakat
Malaysia. Dari isu skandal liwat Anwar Ibrahim, Saiful skandal projek lembu
NFC, skandal Melayu masuk DAP, isu pinjam duit PTPTN hinggalah isu undi Bersih
3.0. Tetapi, dalam kebisingan isu-isu
tersebut yang mengicau di twitter, facebook malah di media perdana mahupun
media altenatif, timbul isu kesenyapan yang mungkin memberi bahana kesan buruk
pada masyarakat akan dating iaitu “LGBT”.
LGBT adalah Lesbian, Gay, Biseksual, Transgander. Dan kumpulan ini
telah pun membentuk satu badan bebas (NGO) di luar Negara untuk membantu dan
memperjuangkan kumpulan yang mengalami kecelaruan jantina ini. Akan tetapi,
bantuan dan memperjuangkan yang bagaimana mereka perlukan?. Dengan cara
memperjuangkan hak-hak mereka untuk bebas bersuara, hak-hak untuk berkomuniti,
dan hak-hak mereka untuk bernaluri dalam masyarakat.
Apabila bercakap dari sudut konteks Negara, difahamkan LGBT ini
sudah menular dalam masyarakat melalui satu gerakkan tersusun rapi yang
dirancang oleh pemimpin-pemimpin elit mahupun politik. Terang lagi bersuluh
yang menyokong seksualiti merdeka antara bersuara lantang memperjuangkan hak
asasi kumpulan celaru identiti, dan bukannya mewakili asasi manusia. Dan lebih
parah lagi apabila majlis peguam turut meminta kerajaan Malaysia agar menyokong
usul bagi membenarkan ahli-ahli LGBT ini diiktiraf dan diberi ruang dalam
masyarakat seperti apa yang berlaku di Eropah.
PERBEZAAN
ANTARA PENGKID, TOMBOY DAN LESBIAN
Tomboy,pengkid dan lesbian membawa makna
berbeza kepada masyarakat walaupun hakikatnya mereka cenderung melakukan gejala
yang sama, malah kelompok ini adalah jantina ketiga yang cuba menonjolkan
identity gender yang berlawanan daripada biologi,moral dan social kehidupan
manusia.
PENGKID
Pengkid
mempunyai gender semulajadi seperti wanita dan tidak menukarkan bentuk
semulajadi iaitu berbeza dengan golongan maknyah dan pondan yang menukar
jantina. Pengkid mempunyai ciri-ciri yang ada pada seorang tomboy tetapi mereka
lebih gemar meluangkan masa bersama dengan teman wanita dan mempunyai hawa
nafsu untuk melakukan hubungan seksual yang terlarang
2.
TOMBOY
Tomboy adalah gender nautral yang beerti wanita
berpewartakan lelaki tetapi bukan pengkid atau lesbian. Dia lebih kepada
bersifat feminine. Contohnya memakai bengkung di dada kerana golongan ini membenci
badan yang berkaitan dengan wanita, memakai pakaian longgar dan berambut pendek.
3.
LESBIAN
Lesbian pula tidak semestinya kelihatan seperti
lelaki tetapi mempunyai nafsu terhadap wanita lain yang tidak diketahuioleh
sesiapa pun. Mereka menerima diri mereka sebagai wanita, tidak seperti pengkid,
malah menyukai bentuk tubuh wanita. Dalam hubungan seksual lesbian, salah
seoang pasangan memainkan peranan yang dominan manakala seorang lagi bersifat
pasif.
PERBEZAAN
ORIENTALIS DAN ISLAM
Menurut
pandangan barat LGBT merupakan bbagian dari hak asasi manusia yang harus
dilindugi. Dukungan kaum liberal terhadap pelaku LGBT tidak hanya berupa wacana
namun direalisasikan dengan mendirikan organisasi persatuan, forum-forum
seminar dan pembentukan yayasan dana internasional. Bahkan beberapa Negara
telah melegalkan dan memfasilitasi perkahwinan sesama jenis. Perlindungan hak
asasi perlaku LGBT iaitu Global Equality Fund yang diluncurkan pada disember
2011 oleh menteri luar negeri AS Hillary Rodham Clinton.lembaga ini mencangkup
upaya keadilan,advokasi, perlindungan dan dialog untuk menjamin perlaku LGBT
hidup bebas tampa diskriminasi.
Sementara itu, islam menghendaki
pernikahan antara lawan sejenis, lelaki dan perempuan, tidak semata untuk
memuaskan hasrat biologis namun ikatan sucu untuk mencipta ketenangan hidup
dengan membentuk keluarga sakinah dan mengembangkan keturunan umat manusia.
Perkahwinan sesama jenis tidak perah
mengahsilkann keturunan dan mengancam kerosakan generasi manusia. Perkahwinan
sesama jenis semata-mata untuk menyalurkan kepuasan nafsu haiwan.
LGBT
DIKALANGAN PELAJAR
Sama ada sedar atau tidak, kecelaruan identiti ini boleh mengundang
kepada perlakuan jenayah, dan apabila telah berlaku jenayah maka si pelaku tersebut perlu dihukum di muka
pengadilan. Sebagai pemerhati sampel kes boleh didapati dalam semua berita
jenayah atau berita laporan mahkamah di akhbar-akhbar tempatan. Malah ‘google’
di internet. Kes guru meliwat pelajar, bukan satu kes tapi banyak kes yang berlaku di sekolah-sekolah
Malaysia. Itu baru kes yang terjadi disebabkan laporan polis yang dibuat keatas mangsa, tetapi tidak dilaporkan
oleh mangsa?
Senario ini bukan sahaja berlaku di peringkat sekolah biasa. Maklum
balas daripada sumber rakyat sebagai pemerhati, sekolah asrama tahfiz agama
juga turut terkena tempiasnya. Murid sesama murid melempiaskan nafsu songsang.
Terkejut apabila perlakuan itu berlaku di institut agama. Pernahkah kita
terfikir bagaimana kehidupan banduan bernaluri manusia normal, yang meringkuk
lebih 10 tahun lamanya dalam penjara. Berdasarkan pengaaman temubual seorang
banduan 4 tahun lalu, katanya jalan terakhir adalah dengan memilih sahaja
muka-muka jambu atau ‘freshie’ untuk dijadikan santapan nafsu.
Malah di ibu kota juga di kelab malam yang turut dihadiri oleh
golongan yang bercelaru ini sehinggalah ia dikenali sebagai ‘kelab Gay’!. Pihak
berkuasa perlu menentang perlakuan jijik dan tidak bermoral ini. Apatah lagi
gerakkan tersusun LGBT sudah berjalan dengan rapi kini, dan kita wajib untuk
mengutuk dan menyekat kemaraannnya. Sudah pasti kita tidak mahu ada diantara
ahli kita mempunyai sifat LGBT. Jika adapun usaha dan bantu merawat dan
memulihkan supaya jadi tidak bercelaru.
HUKUMAN
BAGI PERLAKU HOMOSEKS, INCEST DAN MENJIMAK HAIWAN.
Sesuai
dengan tuntutan Allah dan Rasulullah dalam Al-Quran dan Sunnah, homosex adalah
perbuatan hina dan perlangaran berat yang merosakkan hakikat sebagai makhluk
Allah yang paling mulia. Semasa zaman Nabi Luth kaum homoseks terus mendapat
siksaan dibalik buminya dan dihujani batu panas dari langit. Selain zina dan
pemerkosaan, perlangaran seksual menurut islam termasuk LGBT, incest(
persetubuhan sesame muhrim) dan menjimak binatang. Hukuman bagi perlaku semua
perlangaran seksual tersebut adalah hukuman mati.
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: «مَنْ وَجَدْتُمُوهُ يَعْمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ، فَاقْتُلُوا
الْفَاعِلَ وَالْمَفْعُولَ بِهِ»
Dari
Ibnu Abbas, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: “barangsiapa menjumpai kalian
orang yang melakukan perbuatan kaum luth, maka bunuhlah orang yang mengerjakan
dan orang dikerjai,”( Hadist Ibnu Majah No.2561 Kitabul Hudud)
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «مَنْ وَقَعَ عَلَى ذَاتِ مَحْرَمٍ فَاقْتُلُوهُ، وَمَنْ وَقَعَ عَلَى
بَهِيمَةٍ فَاقْتُلُوهُ، وَاقْتُلُوا الْبَهِيمَةَ»
Ibnu
Abbas meriwayatkan: “barangsiapa menjimak muhrimnya maka bunuhlah, dan barang
siapa menjimak haiwan maka bunuhlah perlaku dan binatang yang dijimak”.( Hadist
Inbu Majah No 2564 Kitabul Hudud).
Penyimpangan seksual homoseks telah
ada sejak zaman Nabi Luth. Kaum homoseks pada zaman Nabi Luth boleh dilihat
dalam Al- Quran : Surah An- Naml Ayat 54-55.
وَلُوطًا إِذْ قَالَ
لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ وَأَنْتُمْ تُبْصِرُونَ (54)
Dan (ingatlah kisah) Luth, ketika dia berkata
kepada kaumnya: “Mengapa kamu mengerjakan perbuatan hina itu dan kalian
memamerkannya?”
أَئِنَّكُمْ
لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ
تَجْهَلُونَ (55)
“Mengapa kamu mendatangi laki-laki dengan
nafsu(mu), bukan (mendatangi) wanita? Sebenarnya kalian adalah kaum yang
bodoh”. Surah An-Naml Ayat 55.
أَتَأْتُونَ
الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ (165)
“Mengapa kamu mendatangi (menyukai) jenis lelaki di
antara manusia,”( ash- syua’raa’ ayat 165)
HOMOSEKSUAL
MENURUT AL-QURAN
Perhubungan sejenis adalah hubungan badan yang dilakukan antara
sesama jenis jantina. Perkara ini jelas dilarang oleh tuhan berdasarkan dalil
dalam al-quran. Namun kebanyakkan manusia tidak memahami larangan ini dan
kemudian mengeluarkan pendapat-pendapat yang memberi kesan besar kepada
masyarakat. Perkataan liwat biasanya dikaitkan dengan perbuatan memasukkan
kemaluan lelaki ke dubur seseorang dan didalam islam dilarang sama sekali.
Namun apakah kita mengkaji sejarah bagaimana larangan ini terhasil?.
Mari kita kaji
kitab al-quran bagi mendapatkan kebenaran dan apakah larangan ini terdapat
dalam al-quran. Sejarah mengenai homoseksual ini dikisahkan di zaman nabi Luth
dan tuhan menghantar malaikat menghapuskan manusia-manusia yang melakukkan
hubungan ini.
Dan ketika Luth
berkata pada kaumnya: “Sesungguhnya kamu benar-benar mengerjakan perbuatan yang
amat keji yang belum pernah dikerjakan oleh seseorang pun dari umat-umat
sebelum kamu”.(38) Al-Ankabut.
Mengapa kamu
mendatagi jenis lelaki antara manusia, (165) dan “kamu tinggalkan isteri-isteri
yang dijadikan oleh tuhanmu untukmu bahkan kamu adalah orang-orang yang
melampaui batas”. (166) mereka menjawab: Hai Luth, “sesungguhnya jika kamu
tidak berhenti, benar-benar kamu termasuk orang-orang yang diusir”. (167): Luth
berkata “Sesungguhnya aku sangat benci dengan perbuatanmu”. (168) Al-Syu‘ara.
Dan tatkala
datang utusan-utusan kami itu kepada Luth, dia merasa susah dan merasa sempit
dadanya kerana kedatagan mereka, dan dia berkata: “ini adalah hari yang amat
sulit”. (77) Dan datanglah kepadanya kaumnya dengan bergegas-gegas. Dan sejak
dahulu mereka selalu melakukan perbuatan-perbuatan yang keji, Luth berkata:
“Hai kaumku, inilah puteri-puteriku mereka lebih suci bagimu, maka bertakwalah
kepada Allah dan janganlah kamu mencemarkanku pada tetamuku ini. Tidak adakah
di antaramu yang berakal?”(78) Mereka menjawab: “sesungguhnya kamu telah tahu
kami tidak mempunyai keinginan terhadap puteri-puterimu, dan sesungguhnya kamu
tentu mengatahui apa yang sebenarnya kami inginkan”. (79) Hud.
Dan datanglah
penduduk Madinah dengan gembira datangnya tetamu-tetamu itu. (67) Luth berkata:
“Sesungguhnya mereka adalah tetamu, maka janganlah kamu memberi malu, (68) dan
bertakwalah kepada Allah s.w.t dan janglah kamu membuat aku terhina”. (69)
Mereka berkata: “ Dan bukankah kami telah melarangmu dari manusia?”. (71)
Al-Hujurat.
FAKTOR-FAKTOR
YANG MEMPENGARUHI GEJALA LESBIAN
1)Faktor
Genetik
Faktor
genetik kadang kala mempengaruhi gejala lesbian dan homoseksual. Naluri suka
keada jantina yang sama dikata wujud dalam diri individu. Ini menyebabkan
mereka mencari pasangan dari kalangaan yang sama. Namun bergitu alam sekeliling
memeainkan peranan yang penting bagi membolehkan perwarisan berkembang sama ada
diperingkat optimum atau sebaliknya.
2)Pengaruh
Rakan Sebaya.
Apabila
berada di kumpulan yang mengamalkan cinta sejenis. Individu itu secara tidak
langsung terpengaruh dengan tingkah laku mereka. Kadangkla ia dijadikan syarat
untuk menyertai kumpulan tersebut.
3)Tragedi
Hitam
Sejarah
hitam yang pernah dilalui oleh individu seperti pernah diperkosa juga dapat
memengaruhi gejala lesbian ini. Akibat perit menanggung penderitaan, maka
mereka menjadi pendendam dan anti lelaki. Apbila perasaan itu wujud
kecenderungan menjalinkan cinta kaum sejenis adalah tinggi.
COMANGGO
Menurut
Macdonald dalam Crooks & Baur (2005), individu biseksual adalah individu
yang dapat terlibat dan menikmati aktiviti seksual dengan kedua jenis kelamin,
iaitu jenis kelamin yang sama jenis dan jenis kelamin yang berbeza. Kebanyakan
biseksual tidak tertarik kepada wanita dan lelaki sama sahaja dan terkadang
berpindah-pindah rasa minatnya itu. Adakalanya pada saat ini ia tertarik kepada
wanita tetapi seminggu kemudian dia tertarik kepada lelaki. Namun, ada pula
beberapa biseksual yang berada dalam situasi statik, ertinya, sepanjang waktu dia
mengalami ketarikan kepada wanita dan lelaki sama besarnya. Di dalam sekala 0-6
orientasi seksual yang dibuat oleh Alfred C. Kinsey, biseksual umumnya berada
di skala 1-5 secara stabil. Ertinya, biseksual tidak memiliki ketertarikan
secara eksklusif kepada salah satu jenis kelamin sahaja. Dalam Crooks &
Baur (2005), biseksual dapat dibahagi ke beberapa kategori,antara lain: real
orientation, transitory orientation, transitional orientation dan homosexual
denial.
Pada
real orientation,individu biseksual memiliki ketertarikan pada wanita dan
lelaki sejak awl kehidupannya dan berlanjutan hingga usia dewasa. Pada
orientasi ini, individu mungkin sahaja terlibat secara aktif dalam hubungan
seksual lebih daripada satu pasangan atau mungkin juga tidak dan akan selalu
sifat ketertarikan terhadap kedua jenis kelamin secara terus menerus.
TUNTUTAN
BERTENTANGAN PERLEMBAGAAN, MENYIMPANG DARIPADA NALURI MANUSIA
Pencapaian
Malaysia bagi menentukan semua warganya dapat menikmati hak ekonomi, social dan
kebudayaan serta rancanggan membasmi kemiskinan dan menyediakan khitnat
kesihatan, selain mendapat pendidikan dipuji pada suatu persidangan hak asasi
antarabangsa minggu lalu.
Kedudukan
hak asasi manusia dalan Negara itu dibentangkan Malaysia pada persidangan sesi
kedua semakan berkala (UPR) di pejabat pertubuhan bangsa-bangsa bersatu (PBB)
di gevena 24 oktober lalu. Berikutan itu banyak Negara ahlu mengalu-alukankan
kedudukan dan usaha Malaysia itu.
Malaysia
juga mendapat mendapat komen positif daripada kerajaan memansuhkan beberapa
undang-undang penahanan pencegahan termasuk akta keselamatan dalam negeri (ISA)
dan ordain darurat (Ketenteraman awam dan pencegahan jenayah (EO). Bagaimanapun
beberapa negeri ahli juga juga menyuarakan kebimbingan terhadap pindaan kepada
akta pencegahan jenayah(PCA) kononnya ia mundur dan tidak selaras dengan
prinsip hak asasi manusia bagi Malaysia hasil daripada semakan UPR itu dijangka
doterbitkan hari ini.
Mereka
yang menyuarakan kebimbangan terhadap pindaan PCA itu seolah-olah lebih mementingkan
hak orang yang mahu melakukan jenayah daripada mangsa. Maka itulah juga dalam
sesuatu kes jenayah di mahkamah misalnya, persepsi ramai ialah hak yang dituduh
lebih dipentingkan berbanding memberi pertimbangan terhadap mangsa atau
keluarga mangsa.
TUNTUTAN
BERTENTANGAN PERLEMBAGAAN
Apakah
yang dituduh sahaja yang perlu dijamin tetapi hak masyarakat atauu mangsa atau
keluarga mangsa diabaukan? Inilah masalahnya apabila melihat hak asasi sejagat
yang dilaungkan serta mahu dipertahnkan kelompok hak asasi manusia tertentu
padahal ada antaranya jauh menyimpang daripada naluri manusia dan kehendak
agama. Apakah hak ini yang mahu dipertahankan dan dipromosikan? Mereka memberi
ganjaran hak individu, hatta hak penjenayah lebih penting daripada hak kumpulan
dan masyarakat. Dalam pada itu adapula pakatan 54 pertubuhan bukan kerajaan
(NGO) negara ini yang digelar COMANGO menyampaikan tuntutan terhadap beberapa
perkara yang mahu dipertimbangkan UPR mengenai Malaysia.
Jelas
beberapa tuntutannya bukan saja menyimpang saripada perkara yang sudah
termaktub dalam perlembagaan Negara tetapi juga menyimpang daripada naluri
kebiasaan manusia. Antara tuntutannya ialah mahu Malaysia menandatangani
‘International Covenant On Civil And Political Rights’ termasuk hak kebebasan beragama
secara meluas. Ini bermakna pertubuhan itu mahu mewujudkan hak kebebasan untuk
memilih agama termasuk hak seseoranguntuk menukar agama yang dianutinya.
PENGAJARAN
UMAT TERDAHULU
Persoalanya
apakah tuntutan ini tidak boleh menggugat kedudukan agama islam sebagai agama
rasmi negara yang mana usaha untuk memurtadkan orang islam ditegah. diketahui,
walaupun peruntukan demikian wujud, ada usaha pihak tertentu gereja kristian
mahu mengkristiankan orang islam dan melayu. sekiranya desakan mereka itu
diterima usaha mengkristiankan orang islam tentunya akan dipermudahkan.
COMANGO
juga mahu malaysia mendukung International Convent On The Elimination Of All
Form Of Racial Discrimination(ICERD) yang memberi aplikasi terhadap kedudukan
hak orang melayu seperti yang dijamin oleh perlembagaan persekutuan. ini juga
bermakna mereka mahu kontrak sosial yang sudah dipersetujui menjelang negala
mencapai kegmerdekaan pada 1957 dinyahkan sahaja. Sekiranya hak melayu ingin
digugat, apakah orang melayu tidak pula boleh menpersoal kedudukan bahasa dan
sekolah sukuan? Ini tentunya akn menimbulkan keadaan yang tidak stabil dan
pertelingkahan antara kaum dalam Negara. Apakah ini yang NGO itu mahu
perjuangkan?lebih teruk lagi ialah tuntutan meraka mahu Negara mengiktiraf hak
seksual dan pengenalan gender(SOGI) mencakupi hak hubungan sejenis atau lebih
dukenali sebagai LGBT( lesbian,gay,biseksual dan transeksual). Apakah merekka
ini mahu kerajaan mengiktiraf perkahwinan sejenis seperti yang dibenarkan dan
diiktiraf oleh beberapa Negara barat?
Apakah
mereka tidak insaf terhadap laknat tuhan terhadap perlaku songsang yang
menyimpang daripada naluri semula jadi manusia seperti yang berlaku pada umat
Nabi Luth di Sadom dan Gamorrah? Inalah yang harus menjadi renungan rakyat yang
cintakan keharmonian dan kestabilan dalam Negara apabila menimbang tuntutan
pelbagai hak asasi yang terlalu hak individu sehingga mengabaikan hak kumpulan
masyarakat.
KESIMPULAN
Kisah tentang nabi Luth ini berlaku di Madinah yang di diami
penduduk Arab. Penduduk Arab adalah bangsa pertama yang melakukan perbuatan
sejenis didunia. Mereka adalah bangsa yang jahat dan didalam al-quran
menyatakan bahawa mereka adalah bangsa munafiq yang kuat menipu. Perbuatan
sejenis antara lelaki ini dilakukan secara terang-terangan dan nabi Luth
berusaha untuk melarang mereka dari melakukan perbuatan yang keji ini. Nabi
Luth malah menawarkan anak perempuannya kepada mereka. Perhatikan fakta ini,
hubungan antara lelaki dan wanita melalui dubur tidak salah kerana ia adalah
perhubungan berlainan jenis jantina.
Manusia keliru
dengan fakta ini dan didalam al-quran, perbutan keji iaitu melakukan
perhubungan sejenis dalam bahasa arab
disebut fashahata yang bermaksud keji. Di dalam al-quran tidak
terdapat perkataan liwat, jadi dari mana datangnya perkataan ini? Inilah
penipuan bangsa Arab apabila mereka meletakkan baris dan tanda pada al-quran.
Nama nabi Luth yang betul sebenarnya menurut al-quran ialah Lawatho, jadi bila
dibariskan jadi Luth. Maka perkataan liwat ini sebenarnya adalah daripada nama
nabi Luth. Bangsa Arab mencipta perkataan ini bermaksud untuk menghina nabi dan
menulis hadith-hadith melarang perhubungan suami isteri melalui dubur.
Motivasi seksual mempunyai fungsi penting bagi kehodupan manusia
dan haiwan. Motivasi ini ditandai oleh
adanya ketertarikan dengan berlawanan
jenis, yakni dan perempuan yang menunjukkan bahawa antara keduanya saling
memerlukan antara satu sama lain. Keranna daya tarikan inilah, kedua jenis
berlainan ini berbentuk suatu keluarga dan kemudahan melahirkan keturunan untuk
kelangsungannya.
Motivasi seksual inilah yang kemudian sebagai sebagai motivasi yang
menjadikan manusia dan haiwan dapat mempertahankan keaslian jenisnya. Al-quran
mengisyaratan fungsi seksual ini sebagai kelangsungna sejenis atau keturunanya.
Firman Allah swt yang bermaksud: “allah menjadikan isteri-isteri daripada jenis
kamusendiri dan menjadiakan bagimu daripada isteri-isteri kamu itu, anak-anak
dan cucu-cucu.”
No comments:
Post a Comment