"keutamaan doa"

"dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu mengenai aku maka beritahu kepada mereka): sesungguhnya aku (ALLAH) sentiasa hampir kepada mereka, aku perkenankan permohonan orang yang berdoa kepadaku. maka hendaklah mereka menyahut seruanku(dengan mematuhi perintahku) dan hendaklah mereka beriman kepadaku supaya mereka menjadi baik serta betul." (surah GHAFIR:60)

Sunday 16 March 2014

Wasiat Sultan Muhammad Al-Fateh Kepada Anaknya.


Seketika, saya terharu membaca beberapa helaian yang mencatat isi sebahagian wasiat dan nasihat Sultan Muhammad Al-Fateh kepada anaknya ketika beliau di ambang kematian. Terasa seolah-olah Al-Fateh sedang berbicara di hadapan saya.Cukup menyentuh, memberi kesan serta muhasabah buat mereka yang bergelar pimpinan.

Beliau Berkata:

-Jadilah seorang yang adil, soleh, dan penyayang.

-Pemudahkan (jangan menyusahkan) atas pemeliharaanmu (terhadap sesuatu urusan) tanpa ada diskriminasi.

-Beramallah untuk menyebarkan agama Islam, kerana itu adalah kewajipan pemimpin di atas muka bumi.

-Utamakan perkara-perkara agama di atas setiap sesuatu, dan jangan kamu hilangkan ketabahan ( untuk melaksanakannya ).

-Jangan kamu angkat individu yang tidak mengutamakan perkara agama, tidak meninggalkan dosa-dosa besar, dan tenggelam di dalam keburukan.

-Jauhkan (dirimu) daripada bidaah yang buruk dan mereka-mereka yang menggalakkannya.

- Luaskan jihad ke seluruh negara.

-Jagalah harta-harta baitul Mal daripada disalahgunakan.

-Berhati-hati daripada menghulurkan tanganmu terhadap harta orang lain (mengambil harta orang lain) daripada harta yang kamu jaga kecuali dengan hak Islam.

-Satukanlah bagi orang-orang yang berkehendak dan memerlukan itu kekuatan mereka dan muliakanlah mereka-mereka yang berhak (dimuliakan).

No comments:

Post a Comment